Головна сторінка компанії Говерла
RU
UA

02.02.2017 16:21

Принцип роботи, діагностика і ремонт ГРМ

Газорозподільний механізм двигуна — ГРМ

Скорочення ГРМ розшифровується як «газорозподільний механізм». Його функція — управління газовими потоками у циліндрах ДВС. Система газорозподілу працює за принципом відповідності розташування колінвалу, поршнів і розподільного валу у будь-який момент часу. Навіть невелике зміщення може порушити фази процесу і заважати належному функціонуванню мотора.

Газорозподільний механізм двигуна: типи і види

 

Виділяють 2 типи двигунів, в залежності від місця кріплення розподільного валу:

 

  • внизу мотора (у блоці з циліндрами);

  • над мотором (у голівці такого блоку).

 

Перший тип був досить розповсюдженим у 60-х і 70-х роках ХХ століття, але зараз мотори з верхнім положенням розподільного валу витіснили конкурентів і зайняли позицію лідера на ринку. Популярний на сьогодні верхній тип, в свою чергу, поділяється на 2 основні групи:

 

  • SOHC;

  • DOHC.

 

DOHC — це двигуни з двома розподільними валами (відрізняються за кількістю клапанів на циліндр). SOHC, відповідно, з одним. У сучасних легкових авто з чотирьохтактними моторами найчастіше використовується верхнє розташування розподільного валу за типом DOHC.

Газорозподільний механізм двигуна: принцип роботи

 

Розглянемо принцип роботи ГРМ на прикладі найпопулярнішого типу DOHC.

Розподільний вал разом з усіма кулачками і штовхачами розташований на ГБЦ (голівці блоку циліндрів). Шків приводу розташований за межами ГБЦ. Розподільний вал — це металевий вал з розточними кулачками. Обертаючись, кулачки натискають на штовхачі клапанів. Період обороту відповідає робочому такту двигуна. На шийці розподільного валу встановлено сальник, який використовується для перешкоджання витоку мастила. Шестерня колінчастого вала призводить до руху ременя (або ланцюга). Ремінь ГРМ виконує функцію сполучної ланки, яка синхронізує обороти колінчастого і розподільного валу. Для регулювання його натягу використовуються натяжні ролики («черевики»). За допомогою ременя починає свою роботу охолоджувальна водяна помпа, проміжний вал запалювання і насос високого тиску (для дизельних моторів).

Клапан впуску відкривається незадовго до верхньої точки траєкторії руху поршня. Випускний клапан у цей момент ще залишається відкритим. Таким чином відпрацьовані гази виводяться з циліндра. Впускний клапан закривається трохи пізніше, ніж поршень перетне нижню мертву точку. Коли обидва отвори закриваються, паливно-повітряна суміш стискається і запалюється. Випускний клапан відкривається до досягнення поршнем нижньої точки, а закривається після проходження верхньої. Цикл завершується і відразу ж починається знову.

Під час одного робочого циклу колінвал робить 2 оберти, а розподільний вал — один. Це слугує причиною для різниці у діаметрі: шестерня колінвалу удвічі більша за шестерню розподільного валу.

Ремонт і діагностика ГРМ

 

Діагностика ГРМ у автосервісі Говерла включає декілька етапів:

 

  • перевірку теплового зазору,

  • перевірку фаз газорозподілу,

  • діагностику гідрокомпенсатору,

  • перевірку «зависання» і прилягання клапанів.

 

Неполадки будь-якого елементу системи можуть слугувати причиною серйозних проблем із двигуном. Заміна ролика і ременя ГРМ, перевірка датчиків системи запалювання і своєчасне технічне обслуговування допоможуть вам уникнути дорогого ремонту двигуна у майбутньому. Звертайтеся до автосервісу Говерла, записуйтеся в чергу онлайн на сайті — ми завжди раді вам допомогти!